tisdag 7 december 2010

After Christendom, kapitel 2

Why Justice Is a Bad Idea for Christians

Hauerwas får helt klart poäng för sina provocerande rubriker.

Hela det här kapitlet handlar om att vi som kristna inte kan låta det nu rådande samhället, och dess grunder, definiera för oss vad den rättvisa vi eftersträvar egentligen innebär.

Vårt samhälle idag försöker säga oss att den fria, rättvist behandlade människan också har rätt till autonomi. Som kristna kunde vi helt klart ifrågasätta den synen på frihet. Att vara fri, innebär det att vara fri från (var)andra?

Hauerwas nämner också att liberalismen bortser från de problem som uppstår då vi har att göra med maktfaktorer.

Han understryker också att pointen inte är att vi kristna skall strunta i begreppet rättvisa. Men vi borde vara med benägna att själva ta reda på hur vi vill förhålla oss till begreppet och dess innehåll. Han kritiserar den överdrivet filosofiska och teoretiska definitionen av rättvisa som råder, och aldrig kan leverera det som vi kristna borde söka i rättvisans namn.

Rättvisan är ju något som alla gärna skriver under, men ingen lever enligt. Kan man då mena att det rättvise-begrepp vi använder oss av idag verkligen fyller sin funktion? Det verkar ju inte handla om att alla stöder rättvisa, fastän alla samtidigt vet att de misslyckas, att det inte fungerar.

Ändå måste det ju finnas en form av rättvisa vi skulle kunna definiera och verkställa som kristen kyrka. Frågan är vad den skall vara.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar