torsdag 25 november 2010

The Politics of Jesus, kapitel 9

Revolutionary Subordination

Yoder diskuterar i det här kapitlet vad tanken kan ha varit med bibliska brev som uppmanar till t.ex. slavars och kvinnors underordning.

Han inleder med att förklara varför det inte rör sig om traditionella, stoiska tankar (som ibland påståtts). Han poängterar det, att det inte bara är den fria, vuxna mannen som tillatalas, utan att också de underordnade får en uppmaning.
Detta skulle, om jag förstår Yoder rätt, visa på att det som det handlar om är en frivillig underkastelse, eftersom de svagare också uppmuntras att acceptera underkastelsen.
Yoder menar också att evangeliet Jesus Kristus måste ha lett till situationer där denna rådanade underordning kritiserades och att brevens texter är en aktuell kommentar till den rådande kritiken, eller det rådande ifrågasättandet.

Ändå är jag inte riktigt nöjd, trots att jag går in i läsandet med en optimistisk och ödmjuk inställning.
Yoder menar att uppmaningen kan grunda sig i det, att man som kristen inte är bunden av så förgängliga ting som ställning och position i den här världen. Och därför att vi inte är bundna behöver vi inte frigöra oss. Vi vet ju att det sanna Gudsriket skall komma, och därför kan vi acceptera rådande förhållanden.

Hör då till detta resonemang tanken om att brevförfattaren räknar med Kristi snara återkomst? och vad betyder det för oss idag? Lever vi i 25 generationer som uppmuntrar till acceptans av det rådande, för att vi inte behöver ta nuet på allvar?

Om Gudsriket är något verkligt redan nu, och något vi kristna är kallade att leva ut redan idag, så måste ju också varje människas personliga befrielse vara ett självändamål. Och nu kan någon hävda att den personliga befrielsen ligger i, att inte behöva befrias, eftersom man redan är befriad på ett viktigare plan, befriad genom Kristi blod.
Ändå är det här, enligt mig, ett litet för stark himmelsförhärligande som jordelivets underordnade får betala för.
Jag kan således inte stöda tanken på att de befriade genom Jesus förstått att detta också är det enda planet på vilket det är viktigt att befrias.

Yoder lägger fram teorier och alternativa sätt att se på saken. Hur han själv riktigt binder ihop paketet blir ändå för mig något oklart.

1 kommentar:

  1. Se min kommentar på Marias blogg. Jag tror din poäng om tron på att Kristus snart skulle komma tillbaka är relevant.

    SvaraRadera