tisdag 16 november 2010

The Politics of Jesus, kapitel 8

Christ and Power

Yoder lägger i det här kapitlet fram olika sätt att se på t.ex. makt och diskuterar vidare Jesus förhållande till makt och vad som bör vara kyrkans förhållande till makt.
Att jag här översätter "power" med makt beror bara på vilket svenskt ord jag valde som översättning. Att "power" skulle kunna översättas till flera olika svenska ord är bl.a. det som Yoder nämner.

Den kristna kyrkan skall lägga sig i det maktutövande och de maktstrukturer som finns i vårt samhälle/våra samhällen.
Kristi kyrka måste hitta sin identitet och sedan handla utgående från den uppgift som identiteten leder till.

Kyrkan bör inse att det kristna förhållningssättet inte endast är ett perspektiv. Det är inte kristdemokraterna. Det är inte ens kyrkan som, utifrån t.ex. bibeln, säger sitt i vissa frågor.

Istället borde kyrkan hitta sin identitet i det att den inte erbjuder ett perspektiv, utan har nära tillgång till Det Högsta.

Vi tror inte att Jesus bara säger bra saker, och därför försöker fundera på vad Jesus skulle ha gjort. Jesus är inte bara vår etiska förebild, en man som vi tror att hade goda idéer.
Istället måste vi hitta oss i tron att Jesus vunnit över allt vad världslig makt heter. Jesus har genom sin död visat på den här världens makts falskhet.
Jesus är inte ett perspektiv, utan Den Som Är, och Är över allt annat.

Frälsningen är inte en privatsak, och kyrkans uppgift är inte att försöka hålla de få, redan frälsta på rätt spår.
Kyrkans uppgift är att visa att världen i sin helhet, genom Jesus Kristus, är frälst. Och detta leder till att hela mänskligheten är befriad. Kyrkans uppgift är att visa på ett sådant socialt förhållningssätt. Kyrkans uppgift är att visa på det tomma och förtryckande i de rådande maktstrukturerna och säga "Så här behöver det inte vara. Vi kan berätta varför."

Om kyrkan tror att målet är personlig frälsning för några utvalda, så kan kyrkan aldrig nå folket på ett socialpolitiskt plan.
Men om kyrkan istället visar på hur den befriade världen kan se ut, och hur den befriade kyrkan kan leva, så kan förändring ske.

Om Guds rike redan, till åtminstone en del, redan är här bland oss, eller inom oss, så måste vi kunna visa på andra, påtagliga konsekvenser än hjärtats tro fram tills himlens glädje.

4 kommentarer:

  1. Fattas det ett "inte" i den fjärde meningen? "Den kristna kyrkan skall lägga sig i det maktutövande och de maktstrukturer som finns i vårt samhälle/våra samhällen."?

    SvaraRadera
  2. Nej. Jag menar att den kristna kyrkan, om den tror på sitt eget budskap, skall påstå sig ha något att säga om Guds egentliga, ursprungliga tanke för hur en god struktur för makt ser ut, och föra fram den tanken.

    SvaraRadera
  3. Ok, jag misstolkade "lägga sig i" som att man aktivt skall försöka påverka det poltiska systemet genom att delta i det och försöka få makt, vilket inte är Yoders tanke, så vitt jag förstår honom.

    SvaraRadera
  4. Precis. Skönt att få reda ut saken. :)

    SvaraRadera