fredag 1 oktober 2010

Mitt i ett missförstånd jag måste reda ut.

Efter den senaste Yoder-föreläsningen har jag haft hans text i bakhuvudet. Speciellt frågan kring våld. Nolltolerans angående våld. Låter självklart väldigt bra. Jag vet bara inte om jag riktigt förstår.

Att se all form av våld som ett utövande av makt kan jag förstå. Att hota någon med våld, eller att med våld visa sin överlägsenhet över en annan är självfallet aldrig okej.
Men.
Om jag blir attackerad på gatan... Hur kan mitt självförsvar kallas maktutövning? Det handlar om att jag försöker få någon att sluta med något den inte har rätt att göra. Måste man dra det längre än så? Måste jag verkligen fundera på om jag har den fulla rätten till min integritet och min kroppsliga frihet? Måste jag överväga i fall jag har rätt att slå tillbaka? Kan verkligen det, att jag vill leva inspirerad av Jesus, leda till den plåga det i det här fallet skulle leda till?
Varför detta förskönande av det fulla självuppoffrandet?

Patrik nämnde exemplet om frågan Yoder fått(?) Vad göra om någon försöker våldta ens fru? Patrik avslutade inte riktigt meningen han sade efteråt, men nämnde nånting om att man som kristen måste lida.
Det är skräp. Om poängen var den som jag uppfattade så är det här helt katastrofalt och ödesdigert.
För den som förespråkar icke-våld till den graden, och vända-andra-kinden-till också vad gäller såna här fall skall först kunna se alla självuppoffrande, misshandlade människor i ögonen och be om förlåtelse.

Den kristna teologins lidande-dyrkan kan så lätt få tragiska konsekvenser. Att säga till de slagna att man som kristen får lida skulle ju kunna dras så oändligt långt.
Din fru/man slår dig och dina barn. Du får inte försvara dig fysiskt. Du får inte lämna henne/honom, för "det som Gud sammanfogat...". Du får helt enkelt så lov att leva enligt det Jesus predikar, dvs inte skilja dig, inte försvara dig, utan stanna kvar och lida. För att leva i Jesu fotspår är att ta sitt kors.

Det låter grymt.
Jag måste bestämt fundera mer på det här. Fundera på vad Yoder egentligen menar. För jag kan inte tro att han är så grym. Det är säkert någon lucka jag missat.

Att ta sitt kors.. Jag vet inte.

När det gäller alla etiska och moraliska diskussioner finns det samma problem: Skall vi se till idealet eller till verkligheten?
Jag har aldrig förstått fokuseringen på Jesu död. Jag har förstått det meningsfulla i att han ger sitt liv, går i döden för sitt budskap. Men lidandet och döden är ju inte avgörande för vår frälsning. Lidandet är en följd av budskapet. Jag förstår det.

Men hur tar jag mitt kors? Jag är mot våld, men jag vet att jag slår tillbaka. Jag kan aldrig tro att Jesus skakar på huvudet och suckar medan jag slår. Jag tror att Jesus hoppas att jag kommer undan då båda av oss har så få blåmärken som möjligt.

5 kommentarer:

  1. En del av det hela är lätt att reda ut. Det jag sa vad att all form av maktutövning är nån form av våld (eller hot om våld), inte tvärtom. All form av våld är därmed kanske inte maktutövning.

    SJälva fråga är mera komplicerad, och mitt bästa råd är väl att du läser Yoder's bok "What would you do?" så får du klarare bild av vad han säger.

    En viktig poäng är ändå tycker jag att kristendomen i motsats till det liberala samhället inte ser lidande som det ultimata onda, att det finns situationer när lidande är värt det, om än inte något gott.

    Och som kristen måste man vara *beredd* att lida. Det ser jag nog ingen väg runt. Därmed inte sagt att lidande har något egenvärde.

    Blir säkert intressant att diskutera martyrakter nästa vecka...

    SvaraRadera
  2. Frågan om våld har kommit framför mej av frågeställningen av att hur kan det heta att du skall inte döda, men samtidigt säger Paulus att överheten inte bär sitt svärd utan orsak. Och så har vi allt dödande i GT. Nu har jag förstått att en och annan har velat göra skillnad mellan samhällets "reglerade" våldsutövning och den privata sfären där det skulle vara helt förbjudet. Helt logiskt är det inte, men livsviljan är många gånger så stark att den blir verkligheten. Och då måste man på något sätt hantera det våld som uppkommer.

    Och så har jag sett att den som inte kan stå på sej i skolan den står någon annan på = man blir mobbad.

    SvaraRadera
  3. Som lite svar på Håkans inlägg så finns ju detta skrivet i krönikeboken 22 "Men HERRENS ord kom till mig; han sade: Du har utgjutit blod i myckenhet och fört stora krig; du skall icke bygga ett hus åt mitt namn, eftersom du har utgjutit så mycket blod på jorden, i min åsyn."
    Så dödandet ses inte som någonting helt positivt heller...

    SvaraRadera
  4. Åu nöu...skrev ett långt blogginlägg men tydligen hände något...fick bråttom i slutet..måste ha gjort ett misstag. Äsch. Skrev om att vända andra kinden till och om annat stuff.

    SvaraRadera
  5. Men i GT bör man vara uppmärksam på när det är Israel själv som drar ut i krig(=människorna utan direkt order av Gud) och då Israel drar ut i krig på Adonais befallning.

    Då de gör det av sig själva går det åt stöpet, det är fel och de blir bestraffade. Rekommenderar Olof Edsingers bok "Krigen i Gamla testamentet"! Mycket belysande bok.

    SvaraRadera