torsdag 23 september 2010

Skulle Jesus rösta?

Efter att ha läst kap 6 ur boken Jesu Politik funderar jag en stund på var i samhället de som vill följa den etik som Jesus förespråkar då hamnar.

För det första kan ju ingen påstå sig förstå Jesu etik. Den är på många sätt svår att förstå. Ibland kan den nästan upplevas tala mot sig själv.

För det andra så kommer vi aldrig att kunna vara säkra på hur Jesus idag skulle välja. Vi är alla färgade av vad vi själva upplever vara det högsta goda, och applicerar det automatiskt på Jesus. Vi vet inte om Jesus skulle ställa upp som riksdagsman (nu skulle några protestera, men jag står kvar), vi vet inte hur mycket Jesus skulle ge till de fattiga, vi vet inte om Jesus skulle använda sin rösträtt.

När jag funderar på de här sakerna råkar jag hitta en mycket intressant diskussion mellan vad som verkar vara i huvudsak unga personer.
Många hävdar här att vi som kristna skall påverka samhället, men inte genom att rösta och bidra till ett politiskt system som bygger på makt, och därför även våld.
Enligt mig är det här ändå ett märkligt och alldeles för världsfrånvänt tänkande.
Ändå har jag ju inte svaren själv.

Någon i samma diskussion kommenterar också 1 Sam 8, som vi läst under kursen, och menar att den här texten visar för oss ännu idag hur människan till följd av sin synd väljer statsmakten framom Guds makt.
Intressanta tankar. Eller egentligen tycker jag att människorna med dessa tankar är det intressanta inslaget här.

Återkommer efter att ha läst kapitel 6 några varv till.

3 kommentarer:

  1. För mig är det inte så förvånande att man tänker sig att man som kristna skall påverka samhället utan att göra det genom den politiska systemet, men det kanske är en aning naivt att tänka att det skall fungera, då inte ens det politiska systemet kanske fungerar så som det borde. Kanske man kan tänka sig att man gett upp med politik och söker ett alternativt, bättre sätt, att påverka sin omgivning.

    Det om att man väljer statsmakten framom Guds makt diskuterade jag själv litet i mitt eget blogginlägg, och jag tror det finns mycket som man kan fundera över i denna sak, kanske det inte är så lätt hålla en balans mellan de två olika makter man har del i. Som jag förstår det gjorde dom i fornkyrkan så, att dom inte ansåg sig tillhöra den världsliga makten alls.

    SvaraRadera
  2. Det är dock inte så lutherskt att så starkt ta avstånd från statliga makten.. Men vi har sagt att vi måste vara så rysligt lutherska?

    SvaraRadera